شماری از شهروندان تالقان : تظاهرات تخار را استفاده جویان سازماندهی کرده اند
عبدالحسیب شریفی عبدالحسیب شریفی

سحرگاه روز4 شنبه، 28 ثور آغاز یک تظاهرات خشونت بار در تخار بود که در پی آن ده هاتن زخمی و کشته شدند. هزاران تظاهر کننده خشمگین پس از وارد شدن به شهر تالقان به سوی دفاتر ولایت، فرماندهی پولیس ومقر پی آرتی آلمان ها هجوم آوردند. مظاهره چیان ضمن محکوم کردن حمله شبانه‏ی نیروهای خارجی بالای یک منزل مسکونی که منجر به قتل  چهار عضو آن شده خواستار شناسایی ومجازات عاملین اين رویداد شدند.

مظاهره چیان با سر دادن شعار های ضد آمریکایی و ضد دولتی از منطقه‏ی گاومالی تالقان راهپیمایی شان را آغاز کردند و در ظرف چند دقیقه‏ی محدود حال و هوای شهر تالقان را دگرگون کردند. آنان با خشم و نفرت زیاد در مقابل حمله‏ی  نیرو های ناتوشیشه های دفاتر دولتی را شکستند، ملکیت های عامه را تخریب نمودند و سرانجام به دفتر نیروهای آلمانی مستقر در ولایت تخار هجوم بردند که با مقاومت پولیس و محافظان قرارگاه تیم بازسازی ولایتی  مواجه گردیدند. در نخستین ساعات این درگیری شمار زیادی از زخمی ها و کشته به شفاخانه‏ی ولایتی تخار منتقل شدند.

یکی از تظاهرکنندگان که نخواست نامی از وی برده شود ضمن محکوم کردن عملیات شبانه‏ی نیرو های ناتو در تخار گفت : « این نیرو های خارجی بار اول نیست که چنین کاری را در تخار و سایر نقاط افغانستان انجام می دهند، ما خواهان بررسی جدی این قضیه هستیم و این حمله‏ی خودسرانه را محکوم می کنیم.»

نصیراحمد صبوری یکی دیگر از شهروندان تالقان که در تظاهرات سهم نداشت، اما او نیز این حمله را یک عمل ناسنجیده و ناهماهنگ با نیروهای دولتی عنوان کرده می گوید : « این به همگان معلوم است که ملت تخار همیشه آغازگر و فاتح هر روند سیاسی و اجتماعی در طول تاریخ افغانستان بوده اند. و تظاهرات دو روز پی درپی این ملت به خاطر حملات ناسنجیده شده و بی حرمتی به فرهنگ و افتخارات شان از طرف نیروهای ناتو و بی کفایتی حکومت افغانستان به خصوص حکومت های محلی را نشان می دهد، مردم یک حرکت ضد غربی، بی عدالتی در عین حال قوت و احساسات مثبت شان را در برابر اسلام و برادران دینی شان به نمایش گذاشتند.»

اما بحث و گفتگو های مردم حکایت از موضوع دیگر دارد. شماری از شهروندان تالقان به این باور هستند که این تظاهرات به شکل امروز و خشونت آمیز از ماه ها قبل از سوی شماری از کسانی که در مقابل مقام های دولت عقده داشتند طرح ریزی گردیده بود. و آن ها می خواستند با استفاده از فرصت با خلق آشوب در شهر ضعف ارگان های امنیتی و دولتی را به نمایش بگذارند تا این مساله منجر به برکناری قوماندان امنیه و والی از این ولایت شود.

گفته می شود، قوماندان پیرمحمد از قوماندانان جهادی سابق تخار، حاجی جمشید عضوشورای ولایتی تخار، قوماندان مله، عبدالله بیک عضو شورای ولایتی، مولوی لطف الله عزیزی و چند تن دیگر از تنظیم کنندگان اصلی تظاهرات هستند.

سیدفرید از باشنده های تخار به این باور است که سازمان دهندگان این تظاهرات افراد قدرتمند و زورگو هستند که با استفاده از فرصت می خواهند به قدرت برسند و با گل آلود کردن آب ماهی به دست آورند.

تخار از جمله ولایاتی است که بیشترین باشنده های آن را ازبک تباران تشکیل می دهد. در حال حاضر اداره های مقام های مهم دولتی مثل ولایت، قوماندانی امنیه، ریاست امنیت ملی و...  در تخار اختیار تاجیک هاست و ازبک ها بار ها از این موضوع انتقاد نموده اند. شهروندان تالقان می گویند حالا سازمان دهندگان تظاهرات خشونت در تخار با کشته و زخمی شدن شمار زیادی در تخار خواهان برکناری مقام های بلند دولتی تخار هستند. آنان می گویند اداره های مربوط دولتی در این زمینه ضعیف عمل کرده اند و به خواسته های شان در اسرع وقت پاسخ نگفته اند.

در این حال هیاتی به ترکیب شهزاده مسعود، وزیر مشاوردولت افغانستان، با شماری از وکلای پارلمان و نمایندگان دیگر دولتی جهت بررسی این قضیه به تخار سفر نمودند. تظاهر کنندگان در حالی شعار های مرگ برآمریکا، مرگ برآلمان و مرگ بردولت سر می دادند از آنان خواستند که از این گونه اعمال باید جلوگیری شود.

شهزاده مسعود به تظاهر کنندگان گفت : « حادثه‏ی که در تخار رخ داده چیز نو نبوده، در طول چند سال دولت افغانستان همرای جامعه‏ی بین المللی در جار و جنجال است، در عروسی های ما بمبارد شد، متاسفانه تعداد زیادی از هموطنان خود را از دست دادیم. دولت افغانستان همیشه به جامعه‏ی جهانی خصوصا به قوت های ناتو می گوید که نظام و دولت افغانستان، پارلمان را در نظر بگیرید و هرکاری را که می کنید با تشریک مساعی ما را در جریان قراردهید؛ چون این را افغان ها این را تحمل کرده نمی توانند که شب به خانه‏ی افغان ها بروند و تلاشی کنند.»

وی تاکید کرد که این قضیه را به صورت جدی بررسی نموده و از این گونه عملیات ها در آینده جلوگیری خواهد شد.

اما مظاهره چیان این گفته ها را نپذیرفته اصرار بر برون رفتن نیروهای خارجی از تمام افغانستان، به ویژه ولایت تخار داشتند و می گفتند اگر شما نمایندگان دولت هستید به این خواست ما رسیدگی کنید.

درجریان این تظاهرات علاوه بر کشته و زخمی شدن شمار زیادی از شهروندان تالقان، تعدادی از خبرنگاران رسانه های مختلف نیز زخمی و لت کوب شدند. اسماعیل مدبر از تلویزیون آیینه، کمره مین تلویزیون خصوصی مهر، تلویزیون دولتی تخار، خبرنگار روزنامه 8 صبح و چند تن دیگر مشمول آسیب دیده های این تظاهرات هستند.


May 21st, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها